marți, 4 iunie 2013

Iunie...

Toate cresc, se maresc, dar inca nu suntem la apogeu. Mai e pana se coc rosiile si ardeii.
Noutati? Pai am cules si mi-am mancat singura mazarea cruda. Pana acum doi ani nu stiam ce buna e. De-aia ma si chinui cu ea. 
Din pacate, desi anul asta am cules ceva, rezultatul a fost departe de asteptari. A trebuit s-o feresc de vrabii si s-o tin numai acoperita, dar nu i-am pus ate pe care sa se catare. Am crezut ca o sa ajunga la plasa si o sa se agate de ea si o sa ii fie de ajuns. Din cauza asta jumatate din ea s-a aplecat pe pamant cand o udam si n-a prea mai facut flori si pastai, iar cea de pe mijloc, mare, inalta si frumoasa a trebuit s-o culeg prea devreme, cand inca avea flori si nu pastai. Zic ca a trebuit s-o culeg pentru ca nu se mai putea: trebuia sa eliberez locul pentru ardei. Cei pusi de mine sunt in continuare mititei. Ideea cu plantarea lor in paharele mici de turba nu a fost buna. Trebuiau pahare mari sau repicare. Asa ca iar am cumparat din piata. Dar am sa-i pun si pe ai mei cat de curand. Doar ca nu in lada mare de pe terasa, ci in ghivece si jardiniere. 
Dupa cum se vede, am folosit din plin galetile negre pentru constructii. Ardei si iar ardei.
Pe perete sunt jardinierele cu salata, dar culesesem deja frunzele cele mai mari, asa ca nu sunt prea spectaculoase. Mai de aproape, arata cam asa:
Mai am salata, ceapa verde si ridichi rosii si mov in laditele mai mici. A trebuit sa le acopar si pe ele, pentru ca vrabiile nu ne lasa nimic din ce le place. In plus mai am si niste spanac si precis il matraseau daca nu-l acopeream.
Separat, arata asa:
Salata:
Ridichile:
Spanacul:

Dovlecei am pus mult prea multi si acum nu ma indur sa-i raresc. Sunt in observatie.
Am insa o colectie bogata de fasole oloaga si urcatoare. Cam tot ce s-a gasit pe piata:
 Morcovii se arata frumosi si desi si n-am sa-i raresc decat cand o sa mi se faca foame...
Murul:
Am Inceput experimentul pe care dorem de mult timp sa-l fac:
 Am pus toate rasadurile care mi-au ramas: marmande, cherry de toate felurile, cred ca si inima de bou. Nu vor iesi cine stie ce, dar e un inceput.
 Cele mai frumoase sunt rosiile pitice Vilma. Au deja gogonele:
 In gradina rosiile s-au inaltat mult de la ploile alternate cu caldura. Ar trebui stropite cu o bordeleza, ceva, dar inca e noroi printre randuri si nu prea mi-a venit sa ma bag printre ele.
Pe langa gardul din spate am cumparat rasaduri de castraveti si le-am plantat cu protectie din pet-uri (contra melcilor:
Achizitie noua: arbust goji (cred ca am sa mai iau unul):
Am adus de la tara menta si leustean cu pamant cu tot, altfel nu mai reuseam sa le prind. Menta vad ca se incapataneaza sa nu iasa din seminte, la fel si rozmarinul, asa ca trebuia facut ceva...
In rest, in momentul de fata avem in curs de inflorire cativa trandafiri (dar nu-i mai arat pentru ca, fata de ce minunatii aveti voi, ai mei sunt mici copii), hortensiile, caprifoiul, clematita, crinii:
M-am gandit ca nu am fotografiat niciodata din gradina inspre spatele casei, acolo unde vara stau pologul si balansoarul. Acum nu le-am pus inca pentru ca am vrut  intai sa refac gazonul.

 Si o imagine si cu "dragonul" din iedera:
 Trebuie sa-l mai laud inca o data pe Minitehnicus, care luna asta implineste 25 de ani de casatorie cu mine. (Ne-am luat si verighete din aur alb...). Terasa din fata e o incantare.
 Am cumparat si scoarta ornamentala...
Am inceput sa si mancam din ceea ce cultivam:
Cam astea sunt noutatile. Nu prea pot eu sa scriu constant, nici n-am prea avut ce, pentru ca gradina e mica si nu se intampla mereu ceva nou, dar am incercat sa compensez prin poze multe. 

31 de comentarii:

  1. la multi ani lui minitehnicus pentru cei 25 de ani si felicitari c-a ales, acum 25 de ani, bine :D

    sa aveti macar de 2 ori inca 25 de ani impreuna, casa de piatra!

    (polog? un fel de acoperis pentru balasoar? ce e?)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, bine ca a ales ce-a trebuit, altfel ce ma faceam eu fara el? Eu nu prea cred ca voi mai prinde inca 25 de ani, dar el ma cearta si zice ca "de ce nu?" Oricum, daca vom mai prinde si nunta de aur am sa-mi fac verighete din aur roz. Am vazut si mi-au placut maxim!

      Ștergere
    2. http://gradinilesemiramidei.blogspot.ro/2011/08/siesta-e-lucru-sfant.html
      Simona, asta e pologul: e un pat-gen hamac, dar care nu se strange ca hamacul cand stai in el, cu acoperis si plase laterale ca sa nu te bazaie insectele. E dumnezeiesc. Altceva nu pot sa spun despre el.

      Ștergere
    3. placere vinovata, blasfemie, ispita maxima, bine ca n-avem hornbach in zona, ca deja m-am gandit si unde ar sta cel mai bine :)

      Ștergere
  2. Ai de toate si mai ales legume, sa nu-ti mai zic, cum te invidiez pentru ardei, ai mei s-au lungit si s-au lungit si inca nu s-au hotarat sa infloreasca. Gradina din spate vad ca are soare pe perete, acolo mege super un trandafir agatator dirijat frumusel printre ferestre :) Dar nu mai zugravesti :)
    Goji ai incercat vreodata ? Se zice ca e miraculos, dar pe mine nu m-a castigat la gust ...
    La multi ani pentru aniversarea voastra !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, si soacra mea ne tot indeamna la un trandafir catarator, dar in fata, nu in spate. Eu m-am cam lecuit de trandafiri. Am avut, nu le-a mers bine, i-am dat altora... Slaba speranta sa ma mai ia iar vreo pofta. Oricum asta era pe vremea cand nu dadusem in patima legumelor.

      Ștergere
    2. Citisem postul asta in vara, dar n-am remarcat " dragonul " :) Merg si niste lampioane atarnate acolo in zi de sarbatoare :)

      Ștergere
  3. Ce coincidenta Iulia! Si eu fac anul asta in iunie 25 de ani de casatorie.
    Gradina este superba si rosiile acelea din jardiniere au un verde atat de intens si atatea flori! Ardeii tai arata mai bine decat cei cumparati. Sa le mearga la fel de bine in continuare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Atunci "La multi ani!" si voua!
      Da, ardeii cumparati nu arata prea bine pentru ca sunt atacati de limacsi (pui). Pui un fir si intr-o noapte ti-l da gata! Nu am pus granule de Optimol, pentru ca nu stiu cat de toxice sunt. Au descompunere lenta si pot sa mai fie in planta si la toamna. Acum ne-a dat de la primarie o solutie pentru melci si limacsi si cred ca e mai potrivita. O sa stropesc cu ea cat de curand.Putin pe planta, pe pamant si gata. Pana dau ei rod mai e multa vreme.

      Ștergere
  4. La multi ani si multi ani de acum inainte!
    Gradina ta arata foarte frumos ca intotdeauna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru urari si pentru aprecieri. Sa stii ca sunt cu ochii pe stratul vostru inaltat!

      Ștergere
  5. Multi ani fericiti impreuna!
    E tare frumos la voi!
    Atentie cu menta, drajoneaza si se imprastie intr-un mare fel!
    Si eu am adus de la mama dar am pus intr-un ghiveci cu fundul taiat si ingropat cam un sfert in pamant, asa de 3 ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult. Sper sa fie toata lumea asa de fericita ca noi.
      Da, toti mi-au spus asta despre menta. Ideea cu ghiveciul e buna. Am s-o aplic.

      Ștergere
  6. La multi ani si felicitari!
    Sunt toate foarte frumoase, dar cel mai mult mi-a placut gradina din spate, acolo unde iti pui balansoarul.
    Ce loc placut ai acolo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, aceea e oaza noastra departe de civilizatie. De-aia sunt si suparata pe vecinii din spate care in decurs de trei ani si-au taiat trei pomi inalti din curte. Inainte, peste gardul meu (cel verde, de lemn) se vedea ca o padure. Un frunzis luxuriant, plus o iasomie care atarna si la mine peste gard si care era bucuria mea de primavara, plus niste vita de vie capsunica, o vie care toamna mirosea asa de frumos... Acum au defrisat tot si si-au facut o magazie de lemn cu doua mese si cu pavele de beton pe jos unde bat tablele si ping-pongul toata ziua, eu le vad casa (noroc ca e mai departe), mai vad si blocurile in departare (inainte nu se vedeau deloc) si s-a stricat iremediabil ceva frumos.

      Ștergere
    2. Iti faci tu liziera de copaci si nu mai ai treaba cu vecini,noi asa am facut si in curte si la strada,am pus salcii pletoase,paulownia,salcami,etc.suntem singurii de pe strada cu oaza de verdeata in fata casei ,avem mai putina galagie,praf si multa racoare vara.
      Numai bine!

      Ștergere
  7. Wow, Iulia, ce frumos e la tine! Si ce impresionanta este n unta de argint! Sa fiti sanatosi, ca harnici sunteti! La m ulti ani cu sanatate !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Elisa. Aprecierile venite de la tine sunt foarte placute pentru mine. Acum trei ani iti citeam cu nesat sfaturile date gradinarilor amatori, zile intregi am citit blogul tau. Eram in descoperirea acestei lumi virtuale a gradinarilor care nu numai ca fac, dar isi mai si rup din timp ca sa explice altora ce si cum, lume careia pana la urma m-am alaturat. Daca mi-ar fi spus cineva pe vremea aia ca tu imi vei aprecia gardina, n-as fi crezut.

      Ștergere
    2. Si multumesc si pentru frumoasele urari! Sa fim toti sanatosi si sa avem cat mai multe sezoane de gradinarit in familie, alaturi de cei dragi!

      Ștergere
  8. Buna! Felicitari pentru cei 25 de ani de casatarie, noi mai avem 5 pana la cei 25 dar se pare ca am ales bine persoanele de langa noi,frumoasa gradina. Silvia Satu Mare, sper sa nu te inopotunez cu vizita mea, am mai intrat pe blogul tau sa citesc noutati dar nu prea am indraznit sa-ti scriu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Silvia, iti multumesc si pentru felicitari, si pentru aprecierile cu privire la gradina. Niciodata nu ne va inoportuna cineva care ne va lasa cateva cuvinte pe blog. (Cred ca vorbesc in numele tuturor blogerilor.) Esti oricand binevenita!

      Ștergere
  9. La Mulți Ani și felicitări, aniversare fericită și multe, multe altele așijderea! Îmiplace grozav ce văd la voi. O grădină foarte fain întreținută, foarte ordonată și bine organizată. Bravo! Sunteți de lăudat și nu oricum, ci cu aplauze la scenă deschisă. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, multumesc! Ne straduim. N-a fost mereu asa, dar de la an la an e mai bine. Ca si la voi de altfel...

      Ștergere
  10. Draga mea, nu stiu ce parere ai tu despre gradinari priceputi si cu experienta, dar, crede-ma eu nu am avut asa ridichi faine niciodata si rosiile din jardinierele din ferestre sunt de admirat. Tu reusesti sa faci gradinarit in lazi si cutii si este miraculos ce va iese voua din maini, crede-ma.
    Cred ca rosiile de care zic sunt samanta ungureasca, din cele care nu se copilesc si nu cresc inalte, ci fac tufa, asa-i? Am avut intr-un an si am pierdut samanta, dar mi-au placut si la gust foarte mult.
    Si ca sa te linistesti :D sa nu ma mai pui pe vreun piedestal, am avut si eu, la soare, o lada cu pamant si nu s-a facut nimic acolo, doar anul trecut am pus tomatillo, trei fire sau patru si au crescut in legea lor. Dar, cand m-am ocupat de ardeii si dovleceii si ce-am mai pus(vinete) in lada aia s-au manat toate si nu am prea cules nimic, o tineam ca o jucarie.
    La tine este miraculos cum iti ies toate si frumoase si dese si ajung la maturitate cu bine. Deci,ce vedem noi la tine, la voi, nu este treaba de amatori, crede-ma. Felicitari, din suflet! Deja rosesc de rusine sa zic ca am experienta, zau asa...

    RăspundețiȘtergere
  11. Ai mai cultivat pana acum Vilma? cum sunt? ma tenteaza si pe mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, am cultivat anul trecut si am fost foarte multumita. Fac destule rosioare pentru cat de mici sunt plantele. Ocupa foarte putin loc si arata nemaipomenit.

      Ștergere
  12. E frumos la voi, acolo...Felicitari si bucurii!

    RăspundețiȘtergere
  13. Superb cum reusiti sa va organizati pe un spatiu limitat. Felicitari

    RăspundețiȘtergere
  14. totul e superb
    invidie mare pentru hortensie. eu una nu ma indur sa cumpar si sa nu mi se prinda ( unde am eu gradina e un pamant saracacios, sarat si beton atunci cand il uzi).
    mare grija cu menta ca se va intinde fff mult ( se inmulteste tare usor daca o uzi mereu).
    ideea cu galetile am pus-o si eu in practicasi e super
    felicitari pe anii cu Minitehnicus si va doresc inca multi inainte impreuna

    RăspundețiȘtergere
  15. Vad ca acum 25 ani pe vremea asta multi ne-am unit destinele si noi facem anul asta 25 ani de convietuire ,sincer nu stiu cand au trecut ,parca mai ieri ne-am cunoscut,dar ...
    Va doresc multa sanatate,bucurii si sa ne auzim peste alti 25 ani!
    Acum despre gradina,sunt invidioasa pe straturile tale inalte,Minitehnicus are nota 20 de la mine,noi le-am facut din ce am gasit,dar oricum ar fi sunt grozave.
    Asa am patit eu anul trecut am pus dovlecei in prostie si credeam ca fac marea cu sarea,dar intr-un final a trebuit sa raresc drastic,am lasat cate un fir la cuib si doar trei cuiburi si intr-adevar au fost arhisuficienti,au inceput sa rodeasca in prostie.
    Menta daca nu o vrei prin toata gradina iti spun cum am facut eu dupa ce invadase masiv,i-am alocat o bucata si de jur inprejur am sapat un sant adanc de peste 40 cm si am pus folie ridicat si vreo 10 cm ,am astupat si gata invazia.Minitehnicus poate face ceva mai bine ca mine.
    Cel mai bine o pui in jardiniere prin diverse locuri,asa isi face treaba de planta sanitar prin toata gradina.
    Am facut si noi acum doi ani experiment cu legume suspendate,am avut cateva rosii,castraveti si vinete,este interesant,dar rezultatele sunt infime,metoda asta este faina pentru verdeturi,flori curgatoare,mirodenii.
    Daca pe straturi acoperi cu frunze uscate/paie/fan,ai sa vezi ce pamant iese,plus ca umezeala se mentine mai mult.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere